به گزارش تارنمای تحلیلی- خبری ورزش کیو به نقل از اوشیدا؛ رسانههای ورزشی به ویژه مطبوعات الگوهایی در فرهنگ مدرن ایجاد میکنند که میتوانند ادراکات مشترک اجتماعی را حجم ببخشند.
مطبوعات قهرمانان را میسازند، الگوها را در جامعه به عنوان مدلهای اخلاقی و ورزشی مطرح میکنند و گاهی مانند غلامرضا تختی جاودانه میسازند.
امروزه فناوریها به عنوان یکی از ابزارهای کمکی در ورزش نقش مؤثری ایجاد میکنند چون میتواند در برگزاری مسابقات نقش داشته باشند و هم در تجزیه وتحلیل حرکات ورزشی به مربیان کمک کنند.
استفاده از فناوریها روزانه درحال گسترش است، این روزها کمتر رویدادهای ورزشی معتبری را مشاهده میکنید که پوششخبری یا تلویزیونی نداشته باشد اوج حساسیت در رویدادهای ورزشی و همچنین تقاضا برای تماشای این رویدادها سبب شده تا شبکههای بزرگ تلویزیونی، اینترنتی و مطبوعات دنیا سرمایهگذاری عظیمی در این بخش داشته باشند.
همچنین رقابتها میان این رسانهها و شبکهها سبب شده خدمات متنوع و مهیجی برای مخاطبان ارایه شود.
بخش مهم اقتصاد ورزشی از طریق پوشش تلویزیونی و تبلیغاتی رویدادهای ورزشی رقم میخورد و تقاضا برای پوشش این رویدادهاست که سبب بالابردن سطح رقابتها میشود و همچنین شرکتهای تجاری که سعی میکنند برند خود را از طریق عنوان یکی از اصلیترین منبع درآمدی برای صاحبان باشگاهها و برگزارکنندگان رویدادهای ورزشی معرفی کنند.
امروزه درگیری با رسانههای جمعی بعداز ساعات خواب و استراحت، انجام کار و فعالیت جایگاه سوم را در زندگی بشر دارد.
بیشتر افراد رسانهها را منبع اصلی اطلاعات و عامل تأثیرگذاری درزندگی و امور اجتماعی میدانند، بیشک دیدن رویدادهای ورزشی و همچنین اطلاع از انجام فعالیتهای ورزشی جزو مواردی است که سبب میشود ورزش دوستان تمایل بیشتری به رسانه پیدا کنند.
رسانهها به ویژه تلویزیون امروزه بخشی از زندگی فیزیکی مردم راتشکیل میدهند، همچنین رسانهها به عنوان بخشی از ساختار نوین جامعه و یکی ازدستگاههای فراگیر و گسترده در دسترس همگان در تمامی کشورها نقش حساس و مهمی را در زمینههای مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ایفا میکنند.
بیشتر مردم از طریق تلویزیون، رادیو و مطبوعات با ورزش ارتباط برقرار میکنند و سهم این رسانهها در زندگی برخی از طبقات اجتماعی مانند کارگران بسیار بالاست.
توسعه ورزش گامی در راستای توسعه کشور است و ورزش به دلیل تأثیر در زندگی فردی و اجتماعی مورد توجه مردم و دولت مردان قرار دارد.
رسانههای گروهی از ابزارهای مهم توسعه ورزش بدونانگیزه، ممکن نیست به اهداف سازمانی خود دست یابند بنابراین برای دستیابی به این منظور رسانهها باید انگیزههای صحیح و عقلانی مخاطب را شناسایی کنند.
آنچه امروز به عنوان یک رسالت اجتماعی بر دوش مجریان و نویسندگان ورزشی گذاشته شده است حفظ اصالتها، نقش فرهنگ، خودباوری و عدم جانبداری ازگروه یا جناح خاص در نوشتهها و اجرای برنامههای ورزشی است.
مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سایتها، پایگاههای اطلاعرسانی، تارنماها، مطبوعات و رسانهها میتوانند در ورزش امروز جهان و ایران به عنوان یک عامل پیش برنده فرهنگی ورزشی معرفی شوند.
رسانهها کارکردهای امنیتی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و فراملی دارند و گسترش و توسعه وسایل ارتباط جمعی به حدی است که انسان امروزی را میتوان انسان رسانهای، و فرهنگ جدید را محصول تبلیغات وسایل ارتباط جمعی دانست ازسوی دیگر ورزش به عنوان یکی از مسائل فرهنگی، اجتماعی، عمومی و همگانی از اهمیت خاصی در جوامع، ادیان و مذاهب برخوردار بوده که رسانههای جمعی نقش مهمی در همگانی کردن وحدت و توسعه ورزش ایفامی کنند.